A Hűvösvölgyi végállomás

2014.09.18. 10:58

 

Régóta terveztem, hogy helyet kapjon a Hűvösvölgyi végállomás és környékének témája; a végső elhatározás tegnap érett meg, miközben a húgytól ragadó és orrfacsaró ammóniaszagban fürdő megállóban szálltam fel a 61-es villamosra.

Nagyjából ezzel el is mondtunk mindent az elkövetkezőkről.  

Csak említés szintjén, gyorsan ejtsünk szót a többi látványelemről.

Ott van a régi busz végállomás, ahol próbálkoztak cukrászdát üzemeltetni, és időszakosan OSB-lapokból álló bódékban árulnak gyümölcsöt, de tulajdonképpen egy parlagon álló, gondozatlan környezetű, málló - kátyús-lebetonozott terület, amit parkolónak használnak. ( Jó lehetőség lenne a P+R népszerűsítésre.) 

A Balázs vendéglős históriát most hagyjuk is, mert higgadtan nem lehet beszélni róla. Aki bővebben szeretne utána olvasni, az urbanista blogon megteheti. (Nagy dicsőség volt ezzel kikerülni az index címlapra.)

A szelektív hulladékgyűjtő szigetet szintén felejtsük el – kifejezetten támogatom, hogy ezt is szüntessék meg, mint a környéken már oly sokat. Nem érettünk meg rá, köszönjük, vissza kell vinni; disznók elé gyöngyöt nem vetünk. Dől ki a szemét a Hűvösvölgyi útra, bármikor meg lehet tekinteni; erről ennyit.

Már majdnem a mostani végállomásnál járunk, de még álljunk meg egy pillanatra a régi villamos végállomásnál: az aluljáróban ürülékfoltok, néhol áttetszően húggyal színezve. A lépcsőt felbontották mellette. A volt megálló területe gazos, benőtt, gondozatlan, elhagyatott.  Ez az Országos Kéktúra útvonala is egyben. Élet a kéken.

Lijn_56_Huvosvolgy.jpg

A régi villamos megálló épülete, ahol még körbefordultak a járatok. Ma egy gaztenger.

1999-ben adták át az egyesített BKV végállomást. Szép volt, mindenki örült neki – persze sajnos egyúttal elindult a harmadik végállomás, az 56-os buszok megállójának, és környezetében lévő kisboltoknak a kiüresedése. Így nem lett már fodrászat, hentes, palacsintás, kiskocsma, kisbolt és órás sem.  Egy újabb közösségi és szolgáltatói tér szűnt meg, a régi békeidőket idéző, álmoskás külvárosi fajtából.

Az új végállomást hamar megszerették/megszokták az emberek: egy helyre került minden közlekedési eszköz, ezzel megkönnyítve sokunk életét.  Szép térkövek, igényesen épített, nosztalgikus esőbeállók, körlépcsők és épületek, valamint gondozott környezet. Elhelyeztek még egy elektronikus menetrend jelző táblát is – 1999-et írunk, még a kanyarban nem volt ilyen sehol máshol.  A fenti, gyermekvasút felöli részen hatalmas P+R parkolót alakítottak ki.

Az egész területet éjjel-nappal biztonsági őrök vigyázták.        

Az első bajok a támfallal jelentkeztek 2004-ben: dőlt. Erről már nem sok helyen lehet olvasni, de itt és itt még igen. 

A P+R őrület így alábbhagyott – na, nem mintha olyan sokan használták volna.

Teltek az évek kezdett egyre koszosabb, összefirkáltabb, elhasználtabb lenni a végállomás. Láthatóan nem törődtek vele; a támfal alatti részen sokszor térdig ért a szemét. Az épületek, térkövek mocskosak lettek, nyilvánvalóan nem gondozták.

Egy-egy nagyobb esőzésnél a buszok kerekeit is ellepte a vízszintes területre beömlő sártenger, egészen tóvá alakítva a végállomást.

Ez egy idei példa, de minden évben megtörténik

Tavaly a folyamatos állagromlás és lassú elrohadáson kívül még egy látványelemtől is megfosztották a helyet: az átadáskor épített, egységes látványt nyújtó, múltidéző állványról levették az elektronikus kijelzőt.

Kétségtelen, hogy már évek óta nem működött, de talán meg kellett volna javítani???

Helyette telepítették a FUTÁR-t. 

Kommentár nélkül: ismét urbanista blog, index címlap. Brávó. (Nézzétek meg a képeket, komolyan, épeszű ember hogy gondolhatja ezt???)

Az évek során megszűnt a biztonsági szolgálat és egyre több hajléktalan kezdett bejárni a megállóba. Sokat nem kell erről beszélni: jóérzésű ember már nem ül le egyik padra sem, a térkövek összeszarva, széthugyozva. Emberi roncsok artikulálatlanul üvöltenek egymással a nap bármely szakában. A tegnapi versenyző éppen az újságos bódé előtt húzta fel vizelés után a nadrágját. (Este 8-kor, a megálló tele.)

(Ettől száz méterre ott a Bánffy György Emlékpark, amit viszont igyekeznek viszonylag normális állapotban tartani, de erről a területről és az itt történő változásokról majd máskor szólunk.)

Röviden: az egykor kifejezetten szemet gyönyörködtető, külvárosi zöldterület határán álló, funkcionális tömegközlekedési csomópontból hosszú évek kitartó leszaromságával nemtörődömségével egy gusztustalan szemétdomb lett, amely bátran veszi fel a versenyt a város méltán kétes hírnevű köztereivel. (Mondhatnánk a Moszkva teret is, de tényleg elég egy szégyenfolt egy napra.)A helyzet ugyanaz, mint oly sok helyen máshol: nem egyszerre kell belepumpálni megszámlálhatatlan mennyiségű pénzt, valamilyen projektnek elnevezve, hanem ésszerűen, folyamatosan gondozva, a kellő állagmegóvásokat, fejlesztéseket  tervszerűen, átgondoltan elvégezve.

Így talán újra büszkeséggel és örömmel érkezünk majd be Hűvösvölgybe. 

A bejegyzés trackback címe:

https://huvosvolgy.blog.hu/api/trackback/id/tr106708287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hűvösvölgy 2014.10.27. 09:08:21

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol):

Köszönjük a visszacsatolást, mindenképpen lesz folytatás, ne menj messzire :)

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2015.02.06. 18:54:01

Erre a képre egyébként még emlékszem gyerekkoromból.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2015.02.06. 18:55:02

Talán a villamos nem ilyen volt, de a megálló igen.

Hűvösvölgy 2015.02.10. 11:52:58

Igen, én is emlékszem rá. És nem is volt csúnya :)
süti beállítások módosítása