A Hűvösvölgyi végállomás
2014.09.18. 10:58
Régóta terveztem, hogy helyet kapjon a Hűvösvölgyi végállomás és környékének témája; a végső elhatározás tegnap érett meg, miközben a húgytól ragadó és orrfacsaró ammóniaszagban fürdő megállóban szálltam fel a 61-es villamosra.
Nagyjából ezzel el is mondtunk mindent az elkövetkezőkről.
Csak említés szintjén, gyorsan ejtsünk szót a többi látványelemről.
Ott van a régi busz végállomás, ahol próbálkoztak cukrászdát üzemeltetni, és időszakosan OSB-lapokból álló bódékban árulnak gyümölcsöt, de tulajdonképpen egy parlagon álló, gondozatlan környezetű, málló - kátyús-lebetonozott terület, amit parkolónak használnak. ( Jó lehetőség lenne a P+R népszerűsítésre.)
A Balázs vendéglős históriát most hagyjuk is, mert higgadtan nem lehet beszélni róla. Aki bővebben szeretne utána olvasni, az urbanista blogon megteheti. (Nagy dicsőség volt ezzel kikerülni az index címlapra.)
A szelektív hulladékgyűjtő szigetet szintén felejtsük el – kifejezetten támogatom, hogy ezt is szüntessék meg, mint a környéken már oly sokat. Nem érettünk meg rá, köszönjük, vissza kell vinni; disznók elé gyöngyöt nem vetünk. Dől ki a szemét a Hűvösvölgyi útra, bármikor meg lehet tekinteni; erről ennyit.
Már majdnem a mostani végállomásnál járunk, de még álljunk meg egy pillanatra a régi villamos végállomásnál: az aluljáróban ürülékfoltok, néhol áttetszően húggyal színezve. A lépcsőt felbontották mellette. A volt megálló területe gazos, benőtt, gondozatlan, elhagyatott. Ez az Országos Kéktúra útvonala is egyben. Élet a kéken.
A régi villamos megálló épülete, ahol még körbefordultak a járatok. Ma egy gaztenger.
1999-ben adták át az egyesített BKV végállomást. Szép volt, mindenki örült neki – persze sajnos egyúttal elindult a harmadik végállomás, az 56-os buszok megállójának, és környezetében lévő kisboltoknak a kiüresedése. Így nem lett már fodrászat, hentes, palacsintás, kiskocsma, kisbolt és órás sem. Egy újabb közösségi és szolgáltatói tér szűnt meg, a régi békeidőket idéző, álmoskás külvárosi fajtából.
Az új végállomást hamar megszerették/megszokták az emberek: egy helyre került minden közlekedési eszköz, ezzel megkönnyítve sokunk életét. Szép térkövek, igényesen épített, nosztalgikus esőbeállók, körlépcsők és épületek, valamint gondozott környezet. Elhelyeztek még egy elektronikus menetrend jelző táblát is – 1999-et írunk, még a kanyarban nem volt ilyen sehol máshol. A fenti, gyermekvasút felöli részen hatalmas P+R parkolót alakítottak ki.
Az egész területet éjjel-nappal biztonsági őrök vigyázták.
Az első bajok a támfallal jelentkeztek 2004-ben: dőlt. Erről már nem sok helyen lehet olvasni, de itt és itt még igen.
A P+R őrület így alábbhagyott – na, nem mintha olyan sokan használták volna.
Teltek az évek kezdett egyre koszosabb, összefirkáltabb, elhasználtabb lenni a végállomás. Láthatóan nem törődtek vele; a támfal alatti részen sokszor térdig ért a szemét. Az épületek, térkövek mocskosak lettek, nyilvánvalóan nem gondozták.
Egy-egy nagyobb esőzésnél a buszok kerekeit is ellepte a vízszintes területre beömlő sártenger, egészen tóvá alakítva a végállomást.
Ez egy idei példa, de minden évben megtörténik
Tavaly a folyamatos állagromlás és lassú elrohadáson kívül még egy látványelemtől is megfosztották a helyet: az átadáskor épített, egységes látványt nyújtó, múltidéző állványról levették az elektronikus kijelzőt.
Kétségtelen, hogy már évek óta nem működött, de talán meg kellett volna javítani???
Helyette telepítették a FUTÁR-t.
Kommentár nélkül: ismét urbanista blog, index címlap. Brávó. (Nézzétek meg a képeket, komolyan, épeszű ember hogy gondolhatja ezt???)
Az évek során megszűnt a biztonsági szolgálat és egyre több hajléktalan kezdett bejárni a megállóba. Sokat nem kell erről beszélni: jóérzésű ember már nem ül le egyik padra sem, a térkövek összeszarva, széthugyozva. Emberi roncsok artikulálatlanul üvöltenek egymással a nap bármely szakában. A tegnapi versenyző éppen az újságos bódé előtt húzta fel vizelés után a nadrágját. (Este 8-kor, a megálló tele.)
(Ettől száz méterre ott a Bánffy György Emlékpark, amit viszont igyekeznek viszonylag normális állapotban tartani, de erről a területről és az itt történő változásokról majd máskor szólunk.)
Röviden: az egykor kifejezetten szemet gyönyörködtető, külvárosi zöldterület határán álló, funkcionális tömegközlekedési csomópontból hosszú évek kitartó leszaromságával nemtörődömségével egy gusztustalan szemétdomb lett, amely bátran veszi fel a versenyt a város méltán kétes hírnevű köztereivel. (Mondhatnánk a Moszkva teret is, de tényleg elég egy szégyenfolt egy napra.)A helyzet ugyanaz, mint oly sok helyen máshol: nem egyszerre kell belepumpálni megszámlálhatatlan mennyiségű pénzt, valamilyen projektnek elnevezve, hanem ésszerűen, folyamatosan gondozva, a kellő állagmegóvásokat, fejlesztéseket tervszerűen, átgondoltan elvégezve.
Így talán újra büszkeséggel és örömmel érkezünk majd be Hűvösvölgybe.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hűvösvölgy 2014.10.27. 09:08:21
Köszönjük a visszacsatolást, mindenképpen lesz folytatás, ne menj messzire :)